Práca nášho aktuálneho úpravcu a záložných dodávateľov sa nám osvedčila, úpravy si zákazníci chvália, emisie bez problémov, technická podpora, schopnosť vysvetliť prečo sú zmeny jednotlivých máp práve také, aké sú... a možnosť individuálnych zmien. Tento starší príbeh vznikol okolo roku 2016 a ukazuje, ako ľahko môže byť aj Vaše auto upravené niekym, kto je presvedčený o svojej kvalite, má určité meno v online komunite na fórach, ale v realite sú jeho úpravy nebezpečné.
____________________________________________
Ponuky na spoluprácu v oblasti úprav softvéru sme dostávali pravidelne, je to rovnaké, ako pri zariadeniach. Ak ale už raz máme spoľahlivého človeka / firmu na vybranú oblasť, nerobíme pokusy len kvôli ušetreniu pár EUR. Jeden deň mi ale prišiel email od kamaráta, ktorý určite niečo o koncernových autách (VAG) vie, robí ich servis a úpravy výkonu... volajme ho "voľnočasový úpravca", keďže upravoval len doma popri práci. Keďže sa venuje len VW koncernu, predpokladal som, že aj v úpravy bude mať zvládnuté na nadpriemernej úrovni... S cenami som dostal ponuku na vzorovú "lepšiu úpravu" auta, ktoré už pripravil náš starší dodávateľ (volajme ho "dodávateľ 1", išlo o menšiu ale serióznu firmu). Jasné porovnania ma vždy zaujímali, preto som súhlasil a poslal mu softvér od "dodávateľa 1". Zhodnotenie prišlo dosť negatívne a posmešné - X vecí je neupravených, niekoľko vecí je upravených zle "ak vieš niečo o tom aute" + dostal som nový súbor, ktorý som mal majiteľovi vozidla nahrať na porovnanie. To som samozrejme neurobil, zákazníci nie sú testeri.. ale negatívne hodnotenie overeného "dodavateľa 1" od "voľnočasového úpravcu" mi ostalo v pamäti. V emaili bola navyše poznámka, aby som "vylepšenú" úpravu nedával nikomu ďalšiemu na kontrolu, nech sa "neučia z jeho vedomostí"...
Za určitý čas sme rozšírili nášu firmu o nášho vlastného programátora, ktorý sa nám stará úpravy softvéru. Ide o odborníka na paralelnú diagnostiku, má vzdelanie v automotive, dlhoročný školiteľ, vybavený profesionálnym HW a SW, poctivý profesionál... Štútiu úprav venoval roky, kým začala naša profesionálna spolupráca a neustále investície do nákupu najnovších riešení úprav od iných firiem nás spolu dostali medzi špičku v kvalite. Po určitom čase som si spomenul na porovnanie "voľnočasového úpravcu" a požiadal som nášho programátora o zhodnotenie týchto 2 úprav. Súbory boli označené neutrálne, nikdy predtým ich nevidel, informácie o "voľnočasovom úpravcovi" ani "dodávateľovi 1" som mu nedal. Výsledok:
Prvý súbor (od "dodávateľa 1"), hodnotenie:
V tomto súbore chýba úprava teplých štartov, ale ináč je na 100% dobrý.
Len by som doplnil, že opravu teplých štartov nebola v požiadavke epožadovali, takže je v podstate bezchybný.
Druhý súbor (ponuka na úpravu od "voľnočasového úpravcu"), hodnotenie:
1) Nie všetky mapy upravené v jednotlivých sekciách.
2) Príliš vysoka hodnota paliva na mape Akceleračného pedála - cez 40 % miestami.
3) Tlak turba úprava cez 350 mbar (bežne sa upravuje do 100mbar).
Velmi zlá úprava. Môže mať devastačné následky, neodporúčam do auta.
Verím, že práca od "voľnočasového úpravcu" by bola pocitovo naozaj výkonnejšia, veď viac paliva a vzduchu musí mať výsledok... možno aj so zvýšenou dymivosťou. Úprava od "dodávateľa 1" mala zmeny zo 115k na 140k (85kw na cca 103kw), overené aj meraním výkonu na vozidlách s rovnakým motorom. Aké výstupné parametre by boli u "voľnočasového úpravcu" neviem, ale z nezávislého hodnotenia nášho programátora vyšlo to, že auto by skončilo čoskoro v servise.
Záver - Ponuka od "voľnočasového úpravcu" bola vo viacerých položkách ešte drahšia, ako naše vtedajšie koncové ceny, takže v tomto prípade neplatilo aké lacné, také vzácne. Podľa čoho sa teda orientovať pri výbere úpravcu? Po pravde neviem, pretože to nie je len o anonymných úpravcoch na internete, ani o dlhoročných odborníkoch na servis ako bol "voľnočasový úpravca", dokonca ani o veľkých firmáci s chutnou online reklamou - článok kde Profituning a MMracing nachytali podvodnú firmu ABC tuning si môžete prečítať tu. Táto firma bola extrém - autá neupravovala vôbec, len vzala peniaze a zákazníkom technik porozprával rozprávky... Iná firma Vám ho môže upraviť tak, že sa čoskoro dostanete do servisu - čo z toho je horšie si môžete vybrať. V každom prípade - skutočne dobrý úpravca sa nebojí porovnania, má svoje sídlo, odpovie na technické otázky o samotnej úprave a dokáže ju individualizovať, pretože vie presne čo upravuje... a samozrejme legálne podniká tak, aby ste sa mali na koho obrátiť pri probléme.
Každý náš partnerský servis, v ktorom sa môžete objednať na úpravu, má materiálne zázemie (priestory, vybavenie...), skúsenosti (v oblasti programovania aj servisu vozidiel) a našu kompletnú technickú podporu, aby ste boli vybavení čo najprofesionálnejšie a bez komplikácií. Zoznam našich miest na úpravy.
V prílohe nájdete pdf súbor s konkrétnymi tabuľkami z porovnávaných úprav v článku. Článok bol aktualizovaný a doplnený v roku 2025. Preberanie len s uvedením zdroja a originálnych linkov.